syö hyvin ja
voi hyvin

Lue myös liikunnan ja unen vaikutuksista terveyteen.

Uni

Terveellinen syöminen

Ravitsemus on yksi terveyttä ja hyvinvointia edistävistä osa-alueista liikunnan ja unen rinnalla.

Terveellinen ravitsemus on kokonaisuus, jossa ratkaisevat jokapäiväiset valinnat pitkällä aikavälillä. Elimistö tarvitsee riittävästi suojaravintoaineita ja sopivasti energiaa pysyäkseen terveenä ja toimintakykyisenä. Kun energiansaannin ja -kulutuksen välillä on tasapaino, paino pysyy vakiona.

vinkit terveelliseen ravitsemukseen

Kasvikset ja hedelmät

Syö kasviksia ja hedelmiä monipuolisesti sekä värikkäästi jokaisella aterialla.

Vihannekset ja juurekset

Muista myös kypsennetyt vihannekset, juurekset ja palkokasvit.

kuidut

Syö laadukkaita, kuitupitoisia hiilihydraatteja eli täysjyväviljaa, kasviksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä. Vältä puhdistettua viljaa ja lisättyä sokeria.

Kasviproteiini

Korvaa lihaa monipuolisesti erilaisilla kasviproteiinin lähteillä. Käytä punaista lihaa ja prosessoituja lihavalmisteita kohtuudella.

Pehmeät rasvat

Valitse pehmeää rasvaa: kasviöljyjä, kasviöljypohjaisia levitteitä, pähkinöitä ja siemeniä sekä eri kalalajeja vaihdellen vähintään 2–3 kertaa viikossa. Rajoita kovaa rasvaa.

D-vitamiini ja kalsium

Huolehdi luustostasi D-vitamiinilla ja kalsiumilla. Syö kalaa ja käytä nestemäisiä maitotuotteita tai täydennettyjä kasvijuomia, juustoa sekä täydennettyjä rasvalevitteitä.

Vähän suolaa

Suosi vähäsuolaisia elintarvikkeita, mausteita ja yrttejä.

Vesi

Vesijohtovesi on paras janojuoma. Vältä sokeroituja juomia ja alkoholijuomia.